simple :)

just to share something....

Friday 22 March 2013

kau bauk tanah la wei!!!

 hm... assalamualaikum.. sbagai mukadimah.. ok xda mukadimah.
 
   korang2.. ingat tidak masa kecik2 dulu.. korang suka men dkt luar rumah then bila penat  bru korang ingat balik rumah korang dkt mna... lpas tu mak, mummy, ibu, bonda, umi korang akan ckp "baunya... sudah! p mandi sana cepat. dah masuk maghrib baru balik..'' *xdala sebijik mcm ni..umpamanya :)

   korang pernah tanya ka korang bau apa?? heheh! ok.. mai aq share sikit pnglaman aku. dulu ibu aku akan cakap " mandi bersih2.. mcm bau tanah la... main dkt mana??? masuk dlm semak ka? xtakut ular ka?? ...blablablablabla.....'' bnda tu semua melekat dlm otak aku. padahal bkn main dlm semak pon.. bkn main tanah kubur pon.. hehe! *eeeish ana! mok kelar lidah aku? ok silakan..
 
 korang pernah tidak hidu bauk keringat korang lpas bersukan atau buat aktiviti lasak?  wei aku ckp pasal keringat ya jgn fikir pasal ketiak plak... n korang pernah dgr tidak orang tua2 pernah cakap ' nak hilangkn bau badan boleh guna tanah.. kita ikhtiar.. xpa kan... baca selawat dan gosok la dkt badan. mcm jdikan lulur.. tp jgn la ambik tanah yg kotor.. xpasal2 dpt skin cancer.. heheh :P tp sekarang ni ada banyak mcm deodorant dijual....

  nampak tidak kaitan dkt situ?? theory orang2 tua yg mengatakn guna tanah untuk hilang kan bau badan.... dan fakta nya... kita sendiri.. kita anak cucu cicit Adam yang telah diciptakan oleh Allah yg mana asalnya adalah tanah... so apa yg ibu aku cakap masa aku kecik dulu tu memang benar... aku juga berbau tanah kerana itula asal kita... korang jgn cari plak perfume bau tanah.. xda lg kena jual.. blom berada dipasaran...

   Al-Qur'an telah menegaskan bahwa manusia diciptakan secara khusus. Allah SWT berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah. Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya roh (ciptaan)-Ku, maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud kepadanya." (QS Shaad: 71-72)

  Dalam ayat lain, Allah SWT berfirman: "Dan Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari air mani..." (QS Faathir: 11)

   Dari bumi (tanah) itulah Kami menjadikan kamu dan kepadanya Kami akan mengembalikan kamu pada kali yang lainnya." (QS Thaaha: 55)

 underneath the grass where the soil form..
TANAH =SOIL
*this black in color is humus.. a part of soil.
 
 
  theory and fact!! hypothesis accepted!so to all future scientists,  benda ni boleh buat thesis tau... kaitan keringat dan tanah atau pon buat thesis berkaitan deodorant bauk tanah atau asal dr soil (regolith rocks, metamorphic rocks or sediment rocks).. hehehe!.. aceceh! aku blum tiba masa lg kena buat project thesis ni....

 salam sayang semua!! doa dari kejauhan untuk semua sahabat semoga berjaya dalam apa jua bidang yg korang ceburi.. :)

  

 
   

No comments:

Post a Comment